Articole medicale

08.12.2021

Menținerea echilibrului în perioada sărbătorilor

Nutritionist Oana Andreea Dumitrascu

Nutriționist Dietetician Licențiat Diabet zaharat, Nutriție și Boli metabolice

Decembrie este luna cadourilor, dar și a întâlnirilor festive și a petrecerilor. Bunătățile și deliciile culinare sunt la tot pasul și, din păcate, avem și multe oportunități de a exagera cu alimentația. Chiar și celor mai disciplinați dintre noi le este greu să aibă o alimentație echilibrată și sănătoasă. De cele mai multe ori, alimentele și băuturile oferite și consumate la aceste evenimente sunt bogate în calorii, sare, zahăr, grăsimi.
Cercetările au arătat că sezonul sărbătorilor este perioada anului în care oamenii sunt predispuși la creșterea în greutate într-un timp foarte scurt, greutate care persistă și după încheierea sărbătorilor. S-a demonstrat, de asemenea, că persoanele supraponderale sau cu obezitate sunt susceptibile de a acumula cele mai multe kilograme și astfel sărbătorile pot avea de fapt un impact mare asupra sănătății pe termen lung.

Mulți oameni tind să creadă că există doar două opțiuni în perioada sărbătorilor – totul sau nimic; ori să ignore complet toate alimentele delicioase ori să uite de alimentația echilibrată și să-și ofere un răsfăț total cu mâncare.

Vestea bună este că e posibil să vă bucurați de tot ceea ce are de oferit sezonul sărbătorilor și să rămâneți sănătoși pe parcursul acestei perioade. Totul ține de stabilirea unor obiceiuri alimentare sănătoase. Nu trebuie să vă privați de mâncărurile preferate sau să consumați doar alimente plictisitoare. În schimb, cu puțină planificare și atenție, puteți trece peste sărbători fără ca una dintre rezoluțiile dvs de Anul Nou să fie „Să încep o dietă”.

Sfaturi de pus în practică
 

  1. Gătiți din (și pentru) inimă. Pentru a arăta familiei și prietenilor că vă pasă cu adevărat, fiți creativ și căutați alternative la mâncărurile preferate. Alegeți rețete pline de aromă, dar nutritive, care folosesc mai puțin zahăr, unt, smântână, untură și alte ingrediente bogate în grăsimi saturate și mai multe fructe, legume, cereale integrale.
  2. Nu faceți cumpărături când vă este foame. Mâncați înainte de a merge la cumpărăturile pentru mesele de sărbători, astfel nu veți fi tentat(ă) să cumpărați delicatese de care nu aveți nevoie.
  3. Moderația va fi cuvântul salvator în perioada sărbătorilor. Nu este nimic greșit să vă bucurați de o cină indulgentă, festivă, dar asigurați-vă că mesele din jurul acesteia sunt sănătoase și bogate în nutrienți. Optați pentru un mic dejun sănătos, cum ar fi câteva felii de avocado pe pâine prăjită din grâu integral sau un prânz ușor alcătuit dintr-o ciorbă sau o friptură de pasăre cu garnitură de legume.
  4. Bugetați aportul alimentar cu înțelepciune și fiți pretențios în alegerile alimentare! Nu uitați că este nevoie de câteva minute pentru ca semnalul de plenitudine gastrică să ajungă la creier. După ce ați terminat primul fel, luați o pauză de 10 minute. Faceți conversație! Beți niște apă! Apoi reanalizați-vă apetitul. S-ar putea să realizați că sunteți sătul sau că vreți doar jumătate de porție din felul doi.
  5. Faceți loc pe farfurie pentru legume. La mese și petreceri, nu ignorați fructele și legumele. Pot fi gustări grozave și chiar mai bune garnituri sau feluri principale – cu excepția cazului în care sunt stropite cu sosuri grase sau unt. De exemplu, puteți alege legume la grătar drept garnitură lângă o friptură de curcan sau un pește la cuptor.
  6. Amintiți-vă să vă hidratați! Poate fi ușor să uitați să beți apă în această perioadă aglomerată. Creierul dumneavoastră poate confunda uneori setea cu foamea. Un pahar mare de apă înainte de masă poate ajuta la reducerea cantității de alimente pe care o veți consuma. Beți șase până la opt pahare de apă pe zi și asigurați-vă că aveți două pahare mari de apă înainte de mesele mari, bogate în calorii.
  7. Atenție la consumul de alcool! Un pahar de prosecco sau de șampanie aduc aproximativ 70-100 de calorii; vinul, berea și tăria variază ca aport între 150 și 225 de calorii/porție. Dacă beți alcool, amintiți-vă să consumați un pahar cu apă între băuturi și evitați alcoolul pe stomacul gol. Poate contribui la creșterea poftei de mâncare și vă diminuează capacitatea de a controla ceea ce mâncați.
  8. Fiți activ – arma dumneavoastră secretă de vacanță poate ajuta la menținerea echilibrului alimentației și reducerea stresului. Ce spuneți de o plimbare după o masă de sărbători împreună cu familia și prietenii? Sau puneți-vă pantofii de dans! Dansul este o modalitate excelentă de a elimina câteva calorii de sărbători.

Mai presus de toate, amintiți-vă că această perioadă este despre sărbătorirea și conectarea cu oamenii la care țineți. Când vă concentrați mai mult pe distracție și pe timp de calitate, este mai ușor să vă mutați atenția de la mâncare.

Powered by Froala Editor