Articole medicale

03.02.2022

Alimentația de dinainte de sarcină și din timpul sarcinii

Nutritionist Oana Andreea Dumitrascu

Nutriționist Dietetician Licențiat Diabet zaharat, Nutriție și Boli metabolice

Alimentația de dinainte de sarcină și din timpul sarcinii

Interviu cu Oana-Andreea Dumitrașcu, Nutriționist dietetician licențiat

Ce tip de alimentație trebuie să aleagă un cuplu înainte de a obține o sarcină? 

 Sarcina este un moment important în viața viitorilor părinți și, de multe ori, un moment de reevaluare a alimentației. Alimentația dinaintea sarcinii poate influența în primul rând fertilitatea cuplului, dar și sănătatea fătului. În mod ideal, viitorii părinți ar trebui să elimine obiceiurile alimentare nesănătoase încă dinainte de concepere. Greutatea corporală în exces, dar și scăderea excesivă în greutate într-un interval foarte scurt de timp, niveluri ridicate ale colesterolului seric, nivelurile scăzute de zinc/ iod/vitamina D/calciu pot influența fertilitatea ambilor parteneri. În perioada preconcepțională se recomandă o alimentație echilibrată, bogată în fibre, în alimente cu indice glicemic scăzut, proteine de calitate, acizi grași esențiali.

 

Cu cât timp înainte de sarcină ar trebui să își revizuiască comportamentul alimentar și când este momentul oportun pentru a apela la un nutriționist?

Revizuirea comportamentului alimentar ar trebui să vizeze o perioada de cel puțin 3 luni anterior conceperii. O vizită la nutriționist poate fi făcută în orice moment, indiferent dacă se intenționează sau nu o sarcină. O evaluare nutrițională poate determina dacă greutatea corporală este una sănătoasă, dacă există obiceiuri alimentare nepotrivite, dacă alimentația este echilibrată și conține nutrienții recomandați în cantitățile zilnice potrivite pentru sex și vârstă, dacă există deficite nutriționale sau dacă anumite patologii preexistente necesită adaptarea alimentației. 

 

E adevărat că o gravidă trebuie să mănânce pentru doi în sarcină?

Unul din miturile care circulă în perioada sarcinii este „mâncatul pentru doi”. Adevărul este că în primul trimestru de sarcină nu sunt necesare calorii suplimentare. Aportul energetic este cel de menținere a greutății anterioare sarcinii, în cazul unei femei cu greutate normală. În timpul celui de-al doilea trimestru, se recomandă un plus caloric zilnic de aproximativ 350 de calorii, iar în al treilea trimestru creșterea calorică zilnică recomandată este de aproximativ 450 de calorii. 

Alimentația din timpul sarcinii necesită o atenție deosebită. La naștere, greutatea copilului depinde atât de greutatea mamei înainte de sarcină, dar și de câștigul ponderal de pe parcursul sarcinii. Creșterea ponderală recomandată variază în funcție de greutatea anterioară sarcinii, astfel: 14 - 16 kg pentru femeile subponderale; 11.5 - 13 kg pentru femeile normoponderale; 7 - 10 kg pentru femeile supraponderale; 6 - 7 kg pentru femeile cu obezitate.

Femeile care încep sarcina cu suprapondere sau obezitate ar trebui să urmărească o creștere redusă a aportului caloric zilnic, în timp ce adolescentele, femeile subponderale sau foarte active fizic vor urmări o creștere suplimentară a aportului caloric. Fiecare femeie ar trebui să discute despre nevoile nutriționale cu echipa de urmărire a sarcinii. În fiecare etapă, nutriționistul poate particulariza necesarul caloric astfel încât viitoarea mamă să se bucure de beneficiile unei alimentații corecte pe tot parcursul sarcinii. 

 

Ce alimente trebuie să consume în mod regulat? (în funcție de trimestrul de sarcină)

În timpul sarcinii, se aplică principiile de bază ale alimentației sănătoase și echilibrate – multe legume și fructe proaspete, cereale integrale, carne slabă, ouă, lactate, leguminoase și grăsimi sănătoase. Cu toate acestea, trebuie luate în considerare o serie de aspecte particulare precum: necesarul fetal proteic crescut, cu diferențe în funcție de trimestrul de sarcină, modificarea metabolismului glucidic cu apariția insulinorezistenței în trimestrul al treilea, minimul glucidic recomandat de 175g glucide pe zi sau faptul că aportul matern de acid alfa-linolenic este asociat pozitiv cu creșterea fetală. Mai mult, deși fiecare nutrient joacă un rol important, există câțiva micronutrienți care necesită o atenție specială datorită modificărilor care apar în timpul sarcinii: proteinele, acizii grași esențiali, vitamina D, folatul, calciul și fierul. 

 

Ce alimente sunt interzise/nerecomandate în sarcină?

Este important să acordați atenție deosebită siguranței și igienei alimentelor - legume și fructe nespălate, dar și alimentelor precum: pește și fructe de mare crude și/sau afumate, lactate nepasteurizate, carne insuficient preparată termic, ouă crude din anumite preparate (maioneză, aluat crud), deoarece vă supuneți riscului de salmoneloză sau listerioză. Se mai recomandă evitarea peștelui care conține o cantitate crescuta de mercur (spadă, rechin, macrou), atenție la consumul de sushi, evitarea consumului de mezeluri (mai ales cele cu grad crescut de perisabilitate), evitarea germenilor și lăstarilor cruzi, evitarea ananasului și papaya, maxim 200 mg cofeină/zi, consum de sare cu moderație deoarece există risc de suprasolicitare a rinichilor și de retenție de lichide cu apariția edemelor și a hipertensiunii arteriale. Se vor evita arahidele, alunele, capșunile pe timpul sarcinii dacă în familie există cazuri de alergii (cutanate sau astm).

În timpul sarcinii sunt interzise și unele plante ca: ardeiul iute, pelinul, cimbrul, feniculul, anasonul, coada șoricelului, lemnul dulce, scortișoara, levanțica, salvia, rostopască, păducel. Este interzis alcoolul.  În plus, este important să evitați consumul de zahăr și dulciuri rafinate, băuturi carbogazoase și fast-food, deoarece aduc un aport caloric important și pot influența valoarea glicemiilor.

 

Care sunt avantajele consultului de nutriție în timpul sarcinii? Ce presupune o consultație de nutriție în cadrul pachetului Lamaze?

Teoretic, costul energetic al unei sarcini este de aproximativ 80.000 de calorii, necesare creșterii și dezvoltării fătului, dar și susținerii creșterii propriilor țesuturi ale mamei și necesarului energetic metabolic suplimentar. Alimentația potrivită poate să susțină o sarcină dusă cu bine la termen, nașterea unui făt sănătos, procesul de alăptare, dar și recuperarea post naștere. 

În cadrul unei consultații de nutriție, viitoarea mămică poate să afle:

  • Care este creșterea în greutate recomandată și care este necesarul energetic potrivit trimestrului de sarcina în care se află și cum să țină greutatea sub control.
  • Ce alimente poate să consume pentru aportul de anumiți nutrienți esențiali în sarcină, pentru prevenirea/controlul anumitor complicații în sarcină (ex. diabet gestațional/probleme digestive/anemie etc).
  • Cum poate să susțină alăptarea prin alimentație, dar și cum să piardă excesul de greutate acumulat în sarcină).
  • Care este adevărul din spatele multor mituri care circulă în jurul alimentației din sarcină.

În cadrul consultației de nutriție, dieteticianul poate recomanda un plan alimentar personalizat pe baza nevoilor nutriționale din sarcină, a vârstei, greutății și istoricului medical. Alcătuirea unor meniuri personalizate și recomandările alimentare oferite vor contribui la dezvoltarea sănătoasă a fătului, dar și la sănătatea și bunăstarea mamei.

 

Pentru programarea unei consultații, aveți la dispoziție numărul 0232 920, Call Center Arcadia.

Powered by Froala Editor